HUBUNGAN PAS, UMNO DAN BERSATU : IMPIAN SAYA ADALAH...






Assalamu'alaikum dan salam perjuangan,
 
Bukanlah satu perkara yang mudah bagi PAS dan UMNO untuk bersatu kembali dalam satu wadah. PAS yang pernah bersama UMNO di dalam Perikatan/BN pada tahun 1973-1977 sudah pasti tidak akan dapat melupakan pengalaman yang pada mulanya semanis madu tetapi berakhir dengan kepahitan hempedu yang akhirnya membawa kepada kekalahan teruk PAS di dalam Pilihanraya Umum pada tahun 1978 sehingga PAS tewas di Kelantan, hanya tinggal dua kerusi DUN sahaja.
 
Seperti mustahil PAS akan bersama dengan UMNO. Biarpun teruk ditekan namun PAS tidak akan bersama dengan UMNO walaupun UMNO adalah kerajaan. Bagi PAS, itu tidak penting tetapi yang pentingnya adalah mempertahankan prinsip perjuangan parti.
 
Saya tidak pernah menyertai UMNO walaupun keluarga saya kuat dengan keUMNOannya. Saya menyertai PAS pada tahun 1997 ketika PAS di Kluang masih lagi hanya ada 2 cawangan sahaja, boleh gambarkan bagaimana kekuatan PAS pada masa itu. Walaupun ada usaha untuk menarik saya ke dalam UMNO selepas PRU tahun 2004 khususnya daripada kaum keluarga namun saya tetap konsisten dengan PAS walaupun hampir hilang deposit calon di DUN Mahkota, Kluang.
 
Walaupun PAS dan UMNO adalah musuh politik namun saya mengambil sikap untuk tidak bermusuh dengan mereka kerana saya sedar bahawa di Kluang khususnya di mana-mana ada UMNO dan bermusuh dengan orang UMNO adalah sesuatu yang merugikan. 
 
Di dalam PRU 12 dan 13 saya masih lagi bertanding menentang UMNO/BN di kerusi DUN Mahkota tetapi dalam masa yang sama saya terus membina hubungan dengan orang UMNO namun ia bukanlah satu kerjasama politik antara PAS-UMNO.
 
PAS ditohmah menerima RM 90 juta daripada UMNO. PAS dituduh berpakat dengan UMNO sebelum PRU14. Tohmahan ini sengaja disebarkan supaya ahli PAS goyah dengan kepimpinan PAS. Itu sahaja matlamatnya. Kononnya PAS nak selamatkan UMNO daripada kalah dalam PRU14. Tetapi terbukti semuanya adalah palsu apabila PAS dan UMNO/BN berentap di dalam pilihan raya tersebut sehingga BN buat pertama kalinya tewas.
 
PAS membuat keputusan untuk bekerjasama dengan UMNO ketika UMNO bukan lagi parti kerajaan. UMNO sudah hilang kuasa pemerintahan, UMNO tidak ada apa-apa tawaran yang boleh diberikan kepada PAS kerana PAS dan UMNO sama-sama berstatus PEMBANGKANG.
 
Namun usaha penyatuan ini mempunyai matlamat yang sama untuk menyelamatkan agama, bangsa dan negara daripada terus dirobek oleh PH yang didominasi oleh DAP.
 
Muafakat Nasional akhirnya ditubuhkan yang menyaksikan PAS dan UMNO disatukan dengan linangan air mata para pimpinan dan perwakilan di PWTC pada 14 September 2019. Ia satu detik bersejarah penyatuan umat Melayu Islam di Malaysia untuk kepentingan negara.
 
Tanpa dijangka, perubahan politik negara membawa BERSATU menjalinkan hubungan politik dengan PAS/UMNO membentuk sebuah kerajaan yang baharu di atas nama PERIKATAN NASIONAL. Ia bukanlah satu ikatan yang kukuh sebagai mana hubungan PAS dan UMNO di atas nama MUAFAKAT NASIONAL yang telah tertulis di atas satu Piagam bersama tetapi ianya terbina untuk menubuhkan sebuah kerajaan yang mahu menyingkirkan DAP daripada tampuk pemerintahan.
 
Umumnya mengetahui situasi yang sedang dihadapi di antara ketiga-tiga parti ini melalui perbicangan di dalam media sosial dan saya tidak berhajat untuk mengulas panjang mengenainya tetapi bukan sukar untuk memahami situasi hubungan di antara UMNO-BERSATU.
 
Di Kluang, saya telah duduk mengeteh bersama Ketua UMNO Bahagian UMNO dan BERSATU malah dengan Ketua MCA dan MIC. Saya mengimpikan kami semua dapat duduk semeja minum teh bersama dalam masa terdekat. Baru-baru ini juga, saya luangkan masa duduk minum petang bersama Ketua Wanita UMNO Kluang di warung cendol sawit, sebelah surau Al-Ghaffur, Kluang.
 
Impian saya, PAS, UMNO dan BERSATU dapat bersama dalam satu gabungan. Teringat saya pada lagu almarhum Tan Sri P. Ramlee dan Saloma, Sedangkan Lidah Lagi Tergigit.
 
“Buang yang keruh, ambil yang jernih, baru teguh peribadi.”
 
Medukung kerajaan Perikatan Nasional
Memperkukuh gabungan Muafakat Nasional
 
Khairul Faizi bin Ahmad Kamil
Yang Di Pertua PAS Kawasan Kluang
16 Okotober 2020

 

Ulasan